zondag 22 november 2009

2 projects at once....

Project Steffie;

1ste idee:
Ik heb als onderwerp, mijn moeder gekozen.Ik weet alleen nog niet of ik het waarheidsgetrouw wil houden of ook dingen wil gaan ensceneren.Ik neig het meest naar waarheidsgetrouw.Alleen had ik het plan om zo min mogelijk van mijn moeders gezicht te laten zien.Wel handen, achterhoofd en misschien een keer van opzij wanneer ze aan de telefoon zit ofzo.Dat zijzelf anoniem blijft, maar toch alles wat haar zichzelf maakt te zien is (dus eigenlijk helemaal niet zo anoniem)Ik wil wel haar familie laten zien, met bijv. kerst. Om weer meer van haar te laten zien, zonder haar gezicht. Ik weet niet of dit kan werken, of dat er toch ergens een portret in moet komen.Maar dat is het onderzoek wat ik wil doen deze periode.

Na zaterdag 14 November;Tijdens het uitleggen van wat ik wilde gaan doen, merkte ik later dat ik mezelf ergens tegensprak.Ik wil me moeder niet laten zien (althans geen gezicht), maar ik zei ook dat ik het inspirerend vond dat ze er nog gewoon zo bijloopt als ze zelf wil. Zoals bijvoorbeeld haar geverfde kapsel.Dus ik stel mijn concept nu eenmalig bij.
Ik blijf het over mijn moeder doen. Daarbij betrek ik, zoals al gezegd, haar familie en gezin. En ik laat haar gezicht ook zien. Ik zal het eerste idee nog steeds doen. Gedeeltes van haar gezicht laten zien, maar ook volledig.
Er komen een aantal momenten aan (haar vaders sterftedag, kerst) die ik hierin wil gaan betrekken.Maar ook alledaagse dingen van thuis wil ik laten zien.

Project Bas;

Daar heb ik nog niet echt een concreet beeld van wat ik wil laten zien. Dit komt denk ik omdat we niks mogen 'vertellen'.
Maar aan de hand van de foto's van het bos, ga ik verder met de Rolleiflex. Nu alleen nog dingen tegenkomen en bedenken die ook als emotie of gedachte kunnen waar ik doorgaans mee te maken heb.
Klinkt wel heel zwaar. Maar ik denk wel dat, als het een beetje gaat lukken, ik weer wat over mezelf kan leren. En dat is altijd positief. Ook al leer je iets negatiefs over jezelf.

Geen opmerkingen: